söndag 28 april 2013

Varför stal du inte min förvirring när du ändå höll på?

Var det verkligen i morse jag fantiserade om att få känna hans hud? Nu kändes det så avlägset. Det tillhörde en annan tid, ett annat liv, ett annat Jag. I teorin hade jag förstått det här länge, men känslor i praktiken är dessvärre inte ekvationer med givna lösningar och jag hade inget svar på frågan: ”Varför?” trots att jag var en rationell människa som utvärderar människor utefter sina handlingar.

En joint skickades runt i det stökiga vardagsrummet och det talades om både djupa och mindre djupa saker. För de andra skulle kvällen förmodligen minnas som en trevlig kväll dagen därpå, för att sedan suddas ut allt mer och mer och tillslut bara bli något vagt töcken i mängden av alla andra vaga töcken. Men för mig skulle kvällen aldrig suddas ut och bli något vagt töcken, hur alldaglig den än tillsynes verkade. Medan jag satt och samtalade med mina vänner gick något upp för mig, något jag önskade hade gått upp för mig för längesedan så jag hade sluppit slösa bort mig själv på detta vis.

”Är kärleken verkligen blind?”. För fem år sedan hade jag svarat Nej på frågan, men sedan jag hade träffat honom hade jag svarat Ja. Något svar på frågan: ”Varför?” hade jag fortfarande inte och jag började nu förstå hur det kom sig. Det fanns inget svar. Sinnesförvirring, möjligtvis.  Han var inte vad jag ville ha. Det var bara något i brist på något annat. Kanske ett resultat av dålig miljö. 

Allting bara släppte. Jag kunde börja lita på min rationella sida igen. Om någon bara kunde ha rånat mitt dåvarande Jag på förvirring …

De kalla regndropparna rann ner för min bleka hud, men jag var fängslad av känslan av att inte vara fånge i en kropp som inte lyder så jag noterade knappt ens ovädret när jag cyklade hem i oktobernatten.  I mitt huvud snurrade alla årstider, alla liv, alla Jag. Vad var det för dag? Vad gjorde jag? Vem var jag? Jag visste inte, jag hade tappat bort mig själv och tiden på vägen medan jag drunknade i mina otaliga försök att hålla mig flytande. Men jag skulle ta reda på det. Jag hade vunnit tillslut.  

Om någon bara kunde ge mig tillbaka den stulna tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar